Internetowy Klub Chevroleta
Porady techniczne


Skocz do:
Porady:


Eksploatacja aut - koszty w arkuszach kalkulacyjnych
Części samochodowe, materiały eksploatacyjne:
 

LPG

 Wiele silników Chevroleta dobrze znosi instalacje LPG. Dilerzy Chevroletów zalecali instalacje IV generacji sekwencyjnego wtrysku gazu firmy BRC. Poprawny dobór i  fachowy montaż instalacji gazowej skutkuje jej późniejszą bezproblemową eksploatacją.

Linki do manuali w pdf do instalacji LPG BRC dla silników:
Część nowszych silników jest fabrycznie przystosowane do montażu LPG.

Aveo

^UP^

Aveo - wymiana tulei gumowo-metalowych tylnej belki zawieszenia

Zawiecha Tuleja

 ASO nie posiada do Aveo tulei gumowo-metalowych tylnej belki na składzie mimo, że takowe występują w katalogu i proponują wymianę całej belki tylnego zawieszenia. Hurtownie motoryzacyjne też jeszcze nie mają zamienników tych tulei w ofercie, więc pozostaje sprytny warsztat i dopasowanie tulei od innego auta. Na fotkach po lewej widok belki i zużytych tulei oraz nowa tuleja od innego Koreańczyka. Kole 1000zł pozostaje w kieszeni.
Tak było, ale obecnie są już dostępne na rynku tuleje GM. Z relacji kolegi na forum: "Obie tuleje były w takim stanie, że belka mogła dość swobodnie poruszać się w obrębie luzu w widełkach. Gumy z tulejami wewnętrznymi dały się lekko wybić młotkiem, zewnętrzne wyszły po zdeformowaniu wkrętakiem wbijanym między tuleję a ucho. Jeden amortyzator był kompletnie "luźny", drugi jeszcze jako-tako trzymał. Do demontażu nie jest konieczne wyjmowanie całej belki, wystarczy odkręcić obejmy od podłogi (uwaga, odbijają - trzeba podeprzeć przez zluzowaniem) i uzyskujemy dostęp do śrub tulei. Amortyzatory wymienia się od spodu auta, bez żadnej ingerencji we wnętrzu - po prostu odkręca się dolne ucho oraz dwie śruby wewnątrz nadkola i całość wypada. Aaa - jeszcze jedno - poprzeczka kierownicy podczas jazdy na wprost jest teraz idealnie poziomo.
^UP^

Aveo - demontaż boczka drzwi

Boczek Boczek Boczek

 Na zdjęciach rozmieszczenie śrub w różnych wersjach Aveo.
Aby zdemontować boczek, należy odkręcić śruby, zdjąć trójkąt plastikowy przy szybie, podważając go ostrożnie śrubokrętem/nożem (tam gdzie jest regulacja lusterka). Przy cięgnie do otwierania drzwi podważyć okrągłą ramkę i ją zdjąć. Następnie należy odpiąć boczek, np. zaczynając od prawego spodu drzwi (dotyczy lewych drzwi, w prawych odwrotnie), lekko podważać plastik i odpinać od blachy. Przy zdjęciu boczku trzeba jeszcze odłączyć kable elektryczne od sterowania szybami.
^UP^

Aveo - montaż świateł dziennych (by tdon):

Cytuję Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 20 maja 2009 roku (światła do jazdy dziennej):
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,45)
2) powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,
3) przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej (uwaga 45)
45) Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.
----------------------------------------------------------------------------
Opis będzie ogólny, ponieważ nie sposób jest wskazać szczegółowego miejsca wpięcia w poszczególnych autach, ale idea jest następująca:
Bierzemy przekaźnik z zestykiem biernym. Jeden koniec cewki (zacisk 86 - patrz załączony obrazek) podajemy na masę, drugi (zacisk 85) wpinamy w obwód świateł pozycyjnych. Na zestyk przełączny (zacisk 30) podajemy napięcie z obwodu świateł drogowych, sprzed przekaźnika. Pod zestyk bierny (zacisk 87a) podpinamy lampki dzienne - ja u siebie jeszcze podzieliłem ten przewód na dwa i puściłem lewe i prawe na oddzielnych bezpiecznikach 3A, aby ewentualne zwarcie w jednej z lampek nie powodowało odstawienia obydwu.
Skutek: kiedy tylko włączam kluczyk, zapalają się dzienne, ponieważ nie świecą pozycyjne (dźwignia świateł w pozycji "off", napięcie na obwód świateł drogowych podane przez stacyjkę, więc jest, przekaźnik odpuszczony, więc przewodzi). Prąd idzie z obwodu i przez bezpiecznik świateł drogowych, przez przekaźnik, do lampek dziennych. Teraz zapalam pozycyjne - dzienne gasną, ponieważ razem z pozycyjnymi złapał przekaźnik i rozłączył dzienne. Zapalam drogowe - dzienne nadal nie świecą, ponieważ nadal świecą pozycyjne. Skuteczne, zgodne z przepisami i nie wymagają pamiętania o zapaleniu - zawsze kiedy kluczyk jest w stacyjce, jakieś światła świecą. No i brak dodatkowych "klamotów" oprócz przekaźnika oczywiście (i ewentualnie bezpieczników).
Jeszcze jedno: początkowo zrobiłem swoją instalację "po nowemu" tzn. bez podpinania tyłu. Efekt był taki, że po pierwsze sam się z tym źle czułem (jadąc na dziennych w średnią pogodę w terenach leśnych), a po drugie co chwila ktoś na radyjku wołał jadąc z tyłu, że nie mam świateł..... Po tygodniu dopiąłem tył (oczywiście przez diody !!!).

Przekaźnik Aveo Lacetti

Powyżej przekaźnik, światła dzienne klasyczne w Aveo podłączone z wykorzystaniem przekaźnika oraz dla odmiany światła dzienne LED z homologacją RL E4, podłączone bez przekaźnika (by john246).

Lacetti
^UP^

Lacetti - demontaż tapicerki drzwi przednich (sedan) i klamki wewnętrznej

Boczek oslonka
  1. Wyjmujemy osłonkę głośniczka wysokotonowego - wystarczy podwadzić płaskim śrubokrętem od strony klamki, czerwony na rysunku po lewej.
  2. Odkręcamy 4 metalowe wkręty i 1 plastikowy (ponumerowane na niebiesko): 1. pionowo we wnęce przy przyciskach opuszczania szyb, 2. plastikowy przed klamką i 3 metalowe u dołu boczka.
  3. Wypinamy z zatrzasków i wyjmujemy ramkę będącą obwódką klamki. Plastik jest kruchy, więc trzeba delikatnie, aby nie połamać. Na rysunku po prawo ramka z hatchbacka i kombi. Ramka od sedana ma 6 zatrzasków - można je podwadzać delikatnie płaskim śrubokrętem. Jeśli nie chce wyjść, można odkręcić wkręt pod głośniczkiem wysokotonowym trzymający kasetę klamki i wtedy pomanewrować.
  4. Pociągamy boczek delikatnie wkładając ręce od dołu do góry z boków i wypinamy z zatrzasków - są dwa: po jednym z przodu i z tyłu (tam, gdzie brązowe strzałki).
  5. Podnosimy boczek do góry przytrzymując dzyndzel ryglowania drzwi i potem pociągamy do tyłu samochodu (jak pokazują pomarańczowe strzałki). Jeśli wcześniej ramka klamki nie wyszła, to teraz powinna się odłączyć.
  6. Delikatnie i boczek jest luzem - wystarczy wypiąć złączki kabli i mamy go oddzielonego od auta.
  7. Wykręcamy wkręt trzymający kasetkę klamki znajdujący się pod głośniczkiem wysokotonowym (jeśli wcześniej nie został wykręcony).
  8. Klamkę wewnętrzną z kasetką przesuwamy w kierunku przodu samochodu, wyjmujemy ją i odpinamy od niej cięgno.
  9. Montaż w odwrotnej kolejności.
^UP^

Lacetti - montaż głośników

podl
GMowe papierzaki poszły do bagażnika, a w ich miejsce włożone zostały Phonocary + tweetery Philipsa. Pierwsze zaskoczenie - udało się zdjąć ramki bez łamania zaczepów. Drugie zaskoczenie - tym razem już mniej pozytywne, Phonocary nie mieszczą się w fabrycznych dystansach (za szeroki kosz głośnika). Na szczęście do głośników były gratis dystanse z MDF. Wyskość fabrycznych plastików to ok 25mm, 'drewienka' miały 30mm i okazały się za wysokie.

Otwory na fabryczne wkręty są zrobione tak, aby łby chowały się w MDFie, bo okazało się, że są za krótkie, żeby złapać dystans razem z głośnikiem (niepotrzebnie, bo trzeba było zebrać 5mm z wysokości dystansów do grubości 25mm).

Po lewo na zdjęciu drzwi przygotowane do montażu (przy klamce wklejona juz wysokotonówka - też trzeba było ją trochę 'ztuningować' żeby tam weszła.

podl Na zdjęciu po lewo już zamontowany głośnik.

Całość gra sporo lepiej niż głośniczki GM, zwłaszcza w paśmie wysokich tonów (głośniki nie grają w stopy), bas jakby też trochę mocniejszy i czystszy, choć tu cudów nie ma (po pierwsze brak wzmacniacza, po drugie nie wygłuszone drzwi).

Zestaw jest bez zwrotnicy, ale tweeterki mają wbudowany kondensatorek, który 'odcina' niskie.

^UP^

Podłokietnik

 Gdy w naszym Lacetti nie mamy podłokietnika, możemy go sobie zamówić i zamontować samodzielnie. Podłokietnik dedykowany do auta, z otwieranym schowkiem, montowany wprost na tunelu środkowym na 4 wkręty. Koszt z przesyłką około 200zł. Wygodnie się jeździ, nie przeszkadza prawie w zmianie biegów i zaciąganiu hamulca ręcznego. Trochę utrudnia korzystanie z otworów na napoje, które wypadają pod podłokietnikiem.
podl podl podl
^UP^

Lacetti - montaż termometru

 Na początek kabelek z czujką termometru za plastikami deski trafia do otworu gdzie wychodzą kable do drzwi. Tam jest złączka i siedzi na tyle luźno, że mieści się jeszcze kabel od czujki. Aby go tamtędy przetknąć, należy złączkę wysunąć w kierunku drzwi - ma dwa zatrzaski od góry i od dołu. Nie należy zsuwać gumy ze złączki, bo potem ciężko ją naciągnąć z powrotem. Można sobie pomagać ręką od wewnątrz - jest dojście.
 Później czujkę przeciągamy pomiędzy błotnikiem a karoserią - a dokładnie pomiędzy uszczelnieniem a blachą - tam gdzie strzałka na pierwszym zdjęciu. Z drugiej strony po włożeniu ręki od dołu pod nadkole można wyciągnąć czujkę. Dalej kabelek układamy na plastikowym nadkolu i mniej więcej w połowie u samej góry wchodzimy z czujką na nadkole tuż obok komputera silnika jak na drugim zdjęciu.
 Stamtąd jedziemy obok zbiornika na płyn do spryskiwaczy w dół - na sam dół zderzaka. Tam, w rogu zderzaka jest od spodu kawałek plastiku, który można odkręcić i do niego od góry można zamontować czujkę.
 Sam wyświetlacz termometru zostaje przyklejony obok wylotu nawiewu pod zestawem wskaźników jak na zdjęciu pierwszym lub jak kto sobie wymyśli. Umiejscowienie czujki w zderzaku ma taką zaletę, że termometr poprawnie wskazuje temperaturę przy powierzchni ziemi, co jest szczególnie ważne przy pierwszych przymrozkach.
Term Term
^UP^

Lacetti - Skórzany pokrowiec na kierownicę

 Zwykłe, nie obszyte skórą, koło kierownicy w Lacetti jest cienkie i twardawe. Aby poprawić komfort prowadzenia, można koło obszyć skórą. Profesjonalne obszycie kosztuje, ale można to zrobić samodzielnie kupując skórzany pokrowiec np. na Allegro.
 Koło w Lacetti ma średnicę ciut ponad 37cm i grubość po obwodzie blisko 10cm. Taki pokrowiec należy kupić. Ja wybrałem szyty z jednego kawałka skóry, bo łączenia są bardzo grube.
 Obszywanie kierownicy jest w miarę proste. Skóra posiada gotowe dziurki po obwodzie. W komplecie dostajemy nić, którą w całości należy nawlec na grubą igłę i szyć na okrętkę podwójną nicią wykorzystując gotowe dziurki w skórze, pilnując, aby nić nie plątała się.
 Zaczynamy od dołu kierownicy od miejsca łączenia skóry, gdzie przewlekamy nić przez supeł aby początek nie uciekał. Dalej szyjemy tak, aby ściegi wychodziły równo, co jakiś czas cofając się i ściągając mocno ścieg. Ramiona omijamy od spodu przewlekając nić przez dziurki. Po obu stronach ramion mocno ściągamy skórę, aby dobrze przylegała. Na ramionach zostaje mniej więcej po 3 dziurki wolne. Zakańczamy szycie w miejscu łączenia skóry, przewlekając kilka razy nić, zawiązując supły i chowając koniec nici pod skórę.
 Obszyta kierownica dobrze leży w dłoniach, jest miękka, nie ślizga się. Jest grubsza od oryginalnej. Estetycznie też nieźle to wygląda, jak na amatorską robotę.
kierownica kierownica
^UP^
Lacetti - hatchback, problem z elektryką i tylnym spryskiwaczem

 Jeśli w Lacetti hatchback zaczyna się problem z tylnym spryskiwaczem, to możliwe, że przewód gumowy pękł. Nie należy tego lekceważyć, bo płyn z pękniętego wężyka cieknie na wiązkę przewodów i potrafi się zrobić zwarcie. To może być powodem nie gaśnięcia silnika po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, żarzenia się kontrolek na desce rozdzielczej czy też innych kłopotów z elektryką.

Lacetti - wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów

 Materiał nadesłany przez kolegę taxist z Ukrainy. Aby wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów potrzebne są: nowa uszczelka, klucz nasadowy 10, śrubokręt i kombinerki. Najpierw należy odkręcić pokrywę silnika, potem odłączyć rurki i kabelki, a następnie odkręcić pokrywę zaworów - około 15 śrub. Wymienić uszczelkę na nową i skręcić wszystko z powrotem. Czas około 40 minut.
 Uwaga innego kolegi jest taka, aby przed założeniem nowej uszczelki, należy dobrze umyć pokrywę i odtłuścić miejsce przylegania uszczelki do głowicy. Uszczelkę położyć na specjalną pastę uszczelniającą. Dokręcić śruby naprzemiennie momentem 8Nm (ilość Nm warto sprawdzić w TIS). Odczekać 3h.
Pokrywa Złącze
Zawory Uszczelka

Rysowanie się szyb

 Porysowane przednie szyby. Czemu? - Na nowych szybach rysy bardziej rzucają się w oczy. Może szkło jakieś miękkie jest albo gumy wycieraczek zbyt twarde. Aby trochę temu zaradzić, zimą należy używać odmrażacza i dobrej skrobaczki. Na codzień mocno spryskiwać szybę, aby wycieraczki mniej rysowały, bo startują bez opóźnienia.
 Warto też wymienić stare pióra na nowe - już nawet roczne mogą nadawać się do wymiany. Stare potrafią rysować w miejscach, gdzie guma jest trzymana przez metalowe wypustki pióra. Guma tylko w tym miejscu jest dociskana do szyby i rysuje - powstają na szybie ślady w kształcie półkoli zataczanych przez wycieraczki.
 Czasem rysują się też boczne szyby od podnoszenia i opuszczania - trzeba szybko zgłaszać do ASO, aby wymienili uszczelki w drzwiach.
^UP^

Lacetti - Wyjmowanie lampy przedniej i wymiana żarówek

 Aby wymienić żarówkę świateł mijania lub postojowych w lampie przedniej w Lacetti, należy tę lampę wyjąć z auta. Odkręcamy dwie śruby na górze mocowań lampy, obwiedzione na szaro na rysunku poniżej po lewej - potrzebny klucz oczkowy 10 i jedną nakrętkę z tyłu lampy, w miejscu obwiedzionym na różowo na rysunku poniżej po prawej - potrzebny klucz nasadowy 10 z przedłużką. Od biedy wystarczy użyć zwykłej 10. Wysuwamy lampę, odkręcamy zaślepkę i mamy dostęp do żarówek.
 Zdejmujemy złączkę z żarówki świateł mijania, wypinamy sprężynkę i wymieniamy ją. W sedanie H7 wchodzi występem do góry. Pamiętamy o nie trzymaniu żarówki za bańkę. Zapinamy sprężynkę. Przed założeniem złączki, w razie potrzeby, przystępujemy do wymiany żarówki świateł postojowych (5W5). Wyciągamy ją razem z oprawką - ciasno siedzi - a następnie wymieniamy żarówkę w oprawce i oprawkę wciskamy z powrotem w obudowę reflektora. Wsuwamy złączkę na żarówkę świateł mijania, zakręcamy zaślepkę i montujemy reflektor na miejsce. Wkładając reflektor celujemy tylną śrubą w otwór na rysunku poniżej obwiedziony na różowo i dodatkowo bolcem w gniazdo - na rysunku obwiedzione na brązowo. Z wyczuciem mocujemy reflektor przy pomocy wcześniej wykręconych 3 śrub.
 Po takiej wymianie należy jechać na stację diagnostyczną na ustawienie świateł. Koszt niewielki (ok. 10zł), a nie będziemy oślepiać innych.
Lampa Lampa
^UP^

Lacetti - Wymiana sitka pompy paliwa

 Kolega na Ukrainie zatankował kiepskiego paliwa i auto nie chciało więcej jechać, jak 80km/h. To zmusiło go do wyjęcia pompy paliwa. W tym celu trzeba wyjąć tylną kanapę. Dużym śrubokrętem zerwać pokrywkę, która jest przyklejona. Potem odłączyć 2 rurki i złączkę - trochę benzyny wycieknie. Dobrze aby w zbiorniku było mało paliwa. Następnie śrubokrętem i młotkiem zdjąć obręcz, która trzyma pompę. Wyjąć pompę i wylać resztki benzyny - co widać na pierwszym zdjęciu poniżej. Na drugim zdjęciu zaznaczono, gdzie nacisnąć śrubokrętem i z drugiej strony zrobić to samo, aby zdjąć obudowę. Na trzecim zdjęciu pompa już bez obudowy. W zaznaczonym miejscu była siatka, która przytkała się od zanieczyszczonego paliwa. W środku było mnóstwo błota. Czwarte zdjęcie pokazuje nową siatkę - nie jest oryginalna, ale jest. Samochód śmiga. Dodatkowo należałoby jeszcze oczyścić zbiornik paliwa.
Pompa Pompa

Pompa Pompa
^UP^

Lacetti - Montaż czujników parkowania

 Zakupione czujki były czarne więc trzeba je pomalować pod kolor wozu. Lakier został dorobiony pod kolor zdemontowanej klapki wlewu paliwa. Czujki pomalowane zostały dwukrotnie farbą podkładową do plastików (bardzo cienkie warstwy) po uprzednim zmatowieniu (papier 1500) i odtłuszczeniu. Następnie dwie cieniutkie warstwy kolorowego lakieru i na koniec lakier bezbarwny.
cz cz

 Kolejnym krokiem było stuningowanie wyświetlacza pokazującego odległość od przeszkód. Po rozłożeniu go na części, zostało zmienione miejsce przejścia kabla zasilającego przez obudowę tak, żeby nie był widoczny po zamontowaniu, a następnie obudowa została poszpachlowana i pomalowana pod kolor plastikowych elementów wnętrza samochodu. Tu za wzorzec do doboru koloru posłużyła klapka zasłaniająca lampy w klapie bagażnika (HB).
cz

 Nie pozostało nic innego jak zacząć montaż. Najlepszym miejscem na umieszczenie centralki w HB jest lewy boczek bagażnika , ponieważ idą tamtędy kable z klapy bagażnika, w której umieszczone są światła cofania. Na fotce widać rozebrany boczek, centralkę i rozpiętą kostkę elektryczną. Dwa kabelki w kolorze zielonym są od świateł cofania, w pobliżu znajduje się także wygodny punkt masy karoserii.
cz cz

 Po sprawdzeniu na jakiej wysokości można bezpiecznie wiercić w zderzaku otwory nie przewiercając wzmocnienia zderzaka, wyszło że dla otworu fi 22 mm najlepsza będzie wysokość 16 cm od górnej krawędzi zderzaka. Po pomiarach przyszedł czas na wiercenie - najpierw wiertłem fi 6mm, żeby upewnić się czy dobrze pomierzyliśmy. Następnie otwory fi 22 mm pod czujniki. Krawędzie otworów należy wygładzić nożykiem lub drobnym pilniczkiem. Czym dokładniej wykonamy tę czynność, tym lepiej czujki będą przylegały do powierzchni zderzaka.
cz cz
^UP^

Lacetti - wymiana filtra kabinowego

 Filtr kabinowy powietrza zasysanego do kabiny znajduje się w Lacetti w obudowie pomiędzy wentylatorem a tunelem środkowym - jest dostępny po wymontowaniu schowka. Pokrywa filtra jest mocowana na 4 wkręty - widok od dołu na zdjęciu po lewo. Nowy filtr trzeba trochę zgiąć, aby go włożyć w miejsce starego - jak pokazano na zdjęciu po prawo.
filtr filtr

^UP^

Montaż kabla z wtykiem mini-jack do wejścia AUX mini-ISO

 Radio Blaupunkt w Lacetti posiada niepodłączone wejście AUX. Aby zacząć go używać, trzeba zakupić lub dorobić kabel ok. 0.8m z wtykiem mini-ISO oraz z drugiej strony np. mini-Jack do podłączenia odtwarzacza mp3. W celu zamontowania kabla, należy:
  • wymontować panel środkowy okalający radio - panel w aucie w wersji sedan posiada po 3 zatrzaski z lewej i prawej strony (czerwone kropki na rysunku po lewo, żółte strzałki na zdjęciu poniżej), aby wypiąć zatrzaski, należy podważać kolejno panel cienkim śrubokrętem - uwaga bo plastiki są miękkie i łatwo odkształcają się; można też spróbować podważyć panel od strony schowka pod radiem (brązowa kreska na rysunku po lewo); w przypadku wersji hatchback i kombi panel jest trochę inny i posiada dodatkowe zaczepy u góry (zaznaczone na różowo); 
  • w aucie z ręczną regulacją temp. powietrza wymontować schowek (w tym celu odkręcić 5 wkrętów, 3 u góry i 2 na dole oraz wypiąć 2 złączki z kablami), a następnie odłączyć cięgno regulacji zimne/ciepłe powietrze od mieszalnika - dostęp od strony schowka, głęboko jak pokazuje niebieska strzałka na rysunku po lewo i czarna na rysunku po prawo - w tym celu wypiąć czarny plastik mocujący pancerz linki i oczko samej linki; w aucie z automatyczną klimatyzacją pomijamy ten punkt;
  • trochę wyciągnąć do siebie panel środkowy i wykręcić śruby mocujące radio i plastikowy schoweczek pod nim - śruby w miejscach oznaczonych zielonymi kropkami, widoczne także na rysunku po prawo;
  • wyciągnąć mocniej do siebie panel i radio na tyle, aby z tyłu wetkąć wtyk mini-ISO w wolną część gniazda;
  • poprowadzić kabel w kierunku schowka mocując go, aby nie dyndał luźno;
  • przykręcić z powrotem radio i schoweczek pod nim uważając, aby nie upuścić śrub;
  • wcisnąć panel środkowy zaczynając od góry pasując doloty do kratek nawiewów i pilnując blaszek sprężynowych - jeśli któreś blaszki zostały w otworach, należy je wyjąć i założyć na występy panelu przed jego wpasowaniem (blaszki widoczne na zdjęciu);
  • zamontować schowek wprowadzając do tyłu do jego wnętrza kabel z wtykiem mini-Jack - jest duży otwór w ścianie showka;
  • po zmontowaniu wszystkiego i ewentualnym uaktywnieniu wejściach AUX w menu radia cieszymy się muzyką z odtwarzacza mp3.
panel panel panel
^UP^

Lacetti - Montaż termometru

 Moduł termometru z czujkami i wyświetlaczem zakupiłem w Cube electronics. Na początek trzeba całość zamontować np. w schowku pod radiem. Zasilanie podłączamy pod zegarek - mamy tam napięcie prosto z akumulatora, napięcie po stacyjce, sygnał włączonych świateł oraz masę. Czujki temperatury - jedną trzeba zamocować pod deską a z drugą trzeba wyjechać np. do lusterka albo zderzaka. Do zderzaka można wyjść razem z główną wiązką, która idzie lewem nadkolem. W tym celu dobrze jest częściowo zdemontować nadkole odkręcając kilka plastikowych nakrętek. Dostęp do wnętrza zderzaka można uzyskać demontując reflektor.
 Na zdjęciach poniżej - moduł zegarka z wyświetlaczem zamontowany w półce spod radia, zmontowany panel termometru pod radiem, gdzie widzimy temperaturę wewnętrzną, napięcie na akumulatorze i temperaturę zewnętrzną. Na przywitanie wyświetlany jest napis Chevrolet Lacetti, a dla zapominalskich komunikat upominający, gdy nie włączymy świateł. Brakuje jeszcze szybki maskujacej całość.

Termo panel
panel panel
^UP^
Lacetti - Montaż maty kokosowej pod tapicerkę siedziska fotela

 Fotel kierowcy po kilku latach jeżdżenia wydaje się twardy, szczególnie w miejscu, gdzie sadzamy naszą pupę. Aby poprawic komfort mozna włożyć pod tapicerkę siedziska fotela matę kokosową - do kupienia na Allegro. Ja na początku włożyłem matę na całą powierzchnię siedziska, ale wtedy pod udami było za wysoko, więc wyciąłem połowę i zostawiłem tylko matę w tylnej części.
 Na zdjęciu po lewo - początek demontażu poszycia zewnętrznego siedziska fotela - należy ciągnąć tapicerkę w dół, aby plastik ustalajacy wyszedł z rantu i tak wokół siedziska. Dobrze też jest wyjąć pokrętła regulacji wysokości siedziska - w tym celu wyciągamy zawleczki z każdego pokrętła.
 Na zdjęciu po prawo - mata włożona pod gąbkę - należy postarać się i wcisnąć ją mocno do tyłu. Linie pokazują, gdzie należy przyciąć matę wg własnych upodobań. Ja po próbach zostawiłem matę tylko w tylnej części siedziska.

fotel fotel
^UP^

Lacetti kombi - wymiana żarówek oświetlenia tablicy

Często się zdarza, że śruby z lampek oświetlenia tablicy, jeśli są nie ruszane przez dłuższy czas, rdzewieją i stają się tak zapieczone, że demontaż oprawek światełek jest niemożliwy bez ich
zniszczenia. Manual pokazuje jak zmienić żarówki bez wykręcania lampek zajmuje to około 40 min. Treść przygotowana przez kolegę tarna w pliku pdf (6MB) pod adresem: Manual pdf
^UP^

Lacetti - przeróbka sterowania radia do SONY

Kolega Jacek wykonał instrukcję, jak przerobić sterowanie radiem w Lacetti, gdy zmienimy odbiornik na SONY.
Pilot
Instrukcja w pliku pdf (126kB): Pilot_SONY_LACETTI.pdf
W tabeli mogą występować nieścisłości w doborze rezystancji oporników i być może należy je dobrać wg opisu pod tabelą i rysunkiem. :)
^UP^


Evanda
^UP^

Evanda - Czyszczenie silniczka krokowego (arczibaldi)

 Jako, że w mojej Evandzie 2.0 obroty się czasami dziwnie zachowywały (34 000 km przebiegu) postanowiłem wyczyścić silniczek krokowy (w Nubirze robiłem to kilka razy). W ASO chcą za to 150 zł, więc sam przystąpiłem do dzieła.
 Najpierw zdemontowałem rezonator (w Evandzie jest bardzo duży) i dostałem się do krokowca - dwa wkręty i jest. Tyle syfu to ja nie widziałem w mojej Nubirze - no ale tam czyściłem co 20 tyś. Wyczyściłem nie ruszając go o krok, oczyściłem, również gniazdo, jako że nie ruszałem krokowcem postanowiłem zamontować go bez odłączania akumulatora (reset ustawień silnika krokowego na wolnych).
 Wszystko elegancko poskładałem odpalam auto i brak wolnych obrotów - silnik gaśnie, ponowna próba odpalenia i znowu źle. Już miałem stracha, bo przecież nie ruszałem krokowca nawet o jeden krok. Odłączyłem akumulator na 10 min, podłączyłem i przeprowadziłem początek zalecanej przez manual procedury programowania wolnych obrotów (na 5 s. włączamy stacyjkę, na 5 s. wyłączamy, czekamy kolejne 5 s. i odpalamy - jak sie uda, następnie czekamy na wolnych aż silnik osiągnie normalną temp. pracy i włączamy klimę na 10 s. - koniec procedury), odpaliłem i BINGO wszystko ok i już obroty zachowują sie idealnie.
Wnioski: różnicę powodował nagromadzony mazio-syf.
 Chciałbym też zwrócić kolegów uwagę, że po każdym czyszczeniu krokowca trzeba odłączyć akumulator i zaprogramować wolne.
Opis czyszczenia krokowca w Nubirze.
^UP^

Astra II - Czyszczenie przepustnicy i zaślepianie EGR

 Kiedyś użytkowałem Astrę II z silnikiem Z16SE i zaczęły się problemy z szarpaniem na niskich obrotach, biegiem jałowym i zapalaniem ciepłego silnika. Więc wziąłem się za oczyszczenie przepustnicy i zaślepienie zaworu recyrkulacji spalin EGR.
 Na zdjęciu 1. przepustnica ze zdjętą rurą doprowadzającą powietrze z filtra powietrza. Widać zamknięte łopatki przepustnicy. Można je otworzyć włączając zapłon (bez zapalania silnika) i wciskając pedał gazu do oporu. Wtedy można wnętrze i łopatki oczyścić szmatką i np. WD-40. Oprócz łopatek należy oczyścić też dziurkę w króćcu po zdjęciu małej rurki odmy - węższego wężyka łączącego przepustnicę z pokrywą zaworów. Przepychamy cienką igłą długości ok. 5cm i psikamy tam WD-40. Króciec na początku jest szerszy a potem wąziutki - w sam raz na igłę. Na zdj. 2. widać króciec po zdjęciu wężyka. Po odpaleniu silnika powinno tamtędy zasysać powietrze. Można też przepustnicę całkiem zdemontować i dokładnie oczyścić, ale wtedy będzie potrzebna nowa podkładka pod przepustnicę.
 No i EGR. Na zdj. 3. z lewej strony kolektora widać miejsce po wymontowaniu zaworu (potrzebny TORX 45). Ten wystający króciec jest od zdemontowanej rury podciśnieniowej do serwa układu hamulcowego. Przed zdemontowaniem EGR, należy wypiąć złączkę elektryczną z niego - trzeba delikatnie podwadzić śrubokrętem zatrzask od czoła i schodzi. Na zdjęciu 4. zdemontowany EGR i oryginalna podkładka spod niego. Podkładka ma 2 dziury na śruby, dziurę dolotową spalin i dziurę na grzybek otwierający upust spalin do kolektora dolotowego. W celu zaślepienia, należy wyciąć na jej wzór zaślepkę z nierdzewnej blaszki np. japonki. Zaślepka posiada 2 małe dziury na śruby i dziurę na grzybek - brak 4 dziury zaślepia dopływ spalin. Do uszczelnienia podkładek pod zaworem zastosowałem silikon odporny na temp. do 350*C (czerwony) - silikon nałożony niezbyt obficie, aby nie wyciekał spod podkładek.
 Oczywiście nie zalecam zaślepiania EGR, ale jak ktoś ma wątpliwości, czy zmulenie samochodu i szarpanie w czasie jazdy nie powoduje właśnie ten zawór, to może zaślepić i zobaczyć czy pomogło. Niektórzy koledzy sygnalizowali, że zawór EGR po zaślepieniu daje błędy i pali się kontrolka Check Engine. Mi nie zapalała się. Chodzą też słuchy, że zaślepienie EGRa powoduje podwyższenie temp. spalania mieszanki w silniku. Tak więc są argumenty za i przeciw. Do silnika Z16SE można też wgrać program, który mniej korzysta z tego zaworu.

Zdj 1 Zdj 2 Zdj 3 Zdj 4

^UP^


Cruze

Cruze - usuwanie sitek elektrozaworów zmiennych faz rozrządu

Zdecydowałem się na usunięcie sitek solenoidów (elektrozaworów) sterujących zmiennymi fazami rozrządu w moim Cruze 1.8.
Piszą w internetach, że może to ułatwić przepływ oleju przez zawory i polepszyć sterowanie zmiennymi fazami rozrządu.
Piszą też, że sitka są potrzebne tylko na czas docierania silnika.
Na poniższych zdjęciach:
  1. Wykręcam śrubkę przedniego solenoidu (elektrozaworu) - potrzebna nasadka torx - na mojej było napisane 1/4 - pewnie cala.
  2. Luzuję przedni solenoid - trzeba delikatnie próbować pokręcić nim.
  3. Wyciągam solenoid ciągnąc w bok i lekko pokręcając nim. Pod nim podłożona szmata, bo pocieknie trochę oleju.
Zdj 1 Zdj 2 Zdj 3

Na poniższych zdjęciach:
  1. Wyciągniety solenoid - jeszcze cieknie z niego olej.
  2. Solenoid z kompletem sitek po wytarciu z oleju.
  3. Solenoid (elektrozawór) z usuniętymi sitkami - usuwamy tylko dwa z obwodu - trzeba rozpiąć plastik śrubokrętem. Czarnego sitka od czoła nie usuwamy!
Zdj 1 Zdj 2 Zdj 3

Na poniższych zdjęciach:
  1. Wykręcam śrubkę mocującą tylny solenoid - zgięty śrubokręt, bo kiepskie podejście - zdjąłem też rurkę jakiejś odmy by łatwiej działać.
  2. Śrubka tylnego solenoida, którą przed jej całkowitym wykręceniem, uchwyciłem drucikiem, by nie uciekła.
  3. Luzowanie tylnego solenoidu - podłożona szmatka na olej - tu pociekło niewiele.
Zdj 1 Zdj 2 Zdj 3

Na poniższych zdjęciach:
  1. Wyciągam tylny solenoid, podłożona szmatka na olej - tu pociekło niewiele.
  2. Solenoid (elektrozawór) jeszcze z sitkami - usuwamy tylko pomarańczowe sitka z obwodu.
  3. Jak się dobrze przyjrzeć na trzecim zdjęciu widać rozpięte jedno sitko tuż przed zdjęciem z elektrozaworu.
Zdj 1 Zdj 2 Zdj 3

Po usunięciu sitek wkładamy solenoidy (elektrozawory) z powrotem, dokręcamy śrubki, wkładamy złączki.
Trzeba bardzo pilnować by coś nie uciekło - szczególnie z tyłu.
Pierwsze testy sugerują, że silnik pracuje płynniej, szczególnie gdy zimny :)
.
^UP^

Cruze - Odgrzybianie układu klimatyzacji

Zakupiłem filtr i piankę i zabrałem się za odgrzybianie układu klimatyzacji w moim Cruze.
Na poniższych zdjęciach:
  1. Pierwsze co zrobiłem, to zdemontowałem schowek. W tym celu najpierw luzujemy blokady z boku - należy podważyć i wysunąć je do siebie. Odpinamy też ogranicznik z prawego boku.
  2. Następnie wyciągamy sworznie z zawiasów schowka. Widać je w głębi.
  3. Na zdjęciu wyjęte sworznie zawiasów schowka.
Zdj 1 Zdj 2 Zdj 3

Na poniższych zdjęciach:
  1. Po wyjęciu schowka, wykręcamy 4 wkręty trzymające plastikową wytłoczkę za schowkiem: 2 u dołu i w 2 góry. Nasadka 7mm.
  2. Wypinamy wytłoczkę z zatrzasków z lewej strony i odpinamy złączkę oświetlenia.
  3. Z boku jest piąty wkręt. Aby się do niego dostać, wypinamy plastik z boku.
Zdj 1 Zdj 2 Zdj 1

Na poniższych zdjęciach:
  1. Tu widać piąty wkręt, który wykręcamy i demontujemy wytłoczkę plastikową zza schowka.
  2. Następnie odkręcamy wkręt mocujący rurę nawiewu na nogi.
  3. Należy też wykręcić wkręt mocujący plastik z lewej, by było łatwej wysunąć rurę nawiewu.
Zdj 2 Zdj 1 Zdj 2

Na poniższych zdjęciach:
  1. Na lewo od wentylatora jest parownik. Ja włożyłem cienki dozownik pianki pomiędzy turbinką wentylatora a jego obudową - trzeba trochę podważyć plastik śrubokrętem. Dostęp przez komorę filtra. Można też całkiem odkręcić wentylator, ale nie miałem takiej nasadki. Trzeba starać się głęboko w lewo wsunąć rurkę dozownika pianki i wstrzyknąć trochę pianki. Następnie wyjąłem wężyk i uruchomiłem wentylator, by powietrze rozprowadziło ją przez parownik po układzie. Czynność można powtórzyć, ale też nie przesadzić z ilością pianki.
  2. Reszta pianki ściekała otworem odprowadzającym wodę z parownika.
Zdj 3 Zdj 3
^UP^

Cruze - Zaworek zwrotny płynu spryskiwaczy

Ostatnio pierwsze uruchomienie spryskiwaczy odbywało się z opóźneiniem, więc zakupiłem zeworek zwrotny i zamontowałem na przewód doprowadzajacy płyn w miejsce łącznika przymocowanego od spodu pokrywy silnika. Teraz sprysiwacze działają bez opóźnienia, ale strumień jest mniej intensywny.
Na poniższych zdjęciach:
  1. Zaworek.
  2. Zamontowany zaworek w miejsce łącznika.
Zdj 1 Zdj 2


Albumy fotorelacji na: https://www.facebook.com/KlubChevroleta/
Opis na forum: https://forum.autokacik.pl/

UWAGA!

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach.
Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub farmaceutą.

Strona główna  Aktualności

rwIcIk na op pl ¤ index »