Mimo, że pojęcie to pojawia się dość często, w rzeczywistości tylko kilka szczegółów jest bliżej znanych o tym elemencie stroju noszonym od późnego wieku XIII do wieku XV.
W przypadku mężczyzn był to ubiór typu surcoat, rozpinany na przedzie, otwarty i zapinany na guziki po bokach. Z początku rękawy były dosyć szerokie później zastępowano je rękawami sztucznymi. Wspomina się też cotehardie jako swego rodzaju suknię. Zdaje się też, że w ten sposób nazywano pierwsze krótkie suknie (gown) dla mężczyzn.
1307-1399:
Cotehardie lub tunika była dopasowana w talii i biodrach (a w późniejszym
okresie także podszywana na klatce piersiowej), dodająca sylwetce sztywności,
a zachowaniu wyniosłości. Cotehardie była na tyle wąska, szczególnie w
talii, że osoba ją nosząca potrzebowała pomocy przy ubieraniu i rozbieraniu.
Ten wąski charakter stroju dominował także w innych częściach garderoby. Wąskie
nogawice oraz ostro zakończone, długie noski wymagały nawet
charakterystycznego sposobu chodzenia – pełnego napięcia ze swoistym
„wyrzucaniem” nóg na zewnątrz.
1327
– 1377 – Edward III: Cotehardie to strój dopasowany w ramionach,
talii i biodrach. Składała się ona z czterech części zszytych ze sobą na
tyle, po bokach oraz z przodu, gdzie była zapinana. Czasami szwy po bokach nie
były do końca zaszywane – około 3-4 cali od dołu zostawało otwarte i
zapinane na guziki, takie same jak na przedzie. Cotehardie przedstawiona na
rysunku 313 zrobiona jest z dwóch kolorów – białego i czarnego i dodatkowo
jest haftowana po obu stronach lub tkana w złote wzory. Złote szarfy przy
pachach schodzą się na przedzie, a cały strój zapinany jest na drogocenne
lub emaliowane guziki od góry do dołu. Rękawy, które w tym przypadku sięgają
jedynie do łokcia, zostały albo wycięte osobno i wszyte do środkowej części,
albo też wycięte razem z częściami środkowymi. W przypadku tej konkretnej,
biało czarnej cotehardie prawy rękaw jest cały biały, a lewy czarny. (jeżeli
cotehardie szyte było z ćwiartek wtedy rękawy były dwukolorowe, natomiast
szwy zamiast na przedzie i tyle występowały po bokach rękawa). Do rękawów
przyłączano także tzw. Tippety (tippets – czasami nazywano tak także ogony
kapturów) – szerokie na 3 cale i długie nawet do pięciu stóp taśmy, które
jednym końcem przyszyte były wokół ramienia, natomiast drugi koniec opadał
do ziemi. Były one zawsze białe, wykonane z sukna, jedwabiu lub lnu. Przykładano
ogromną wagę do tego, aby nie miały one żadnych fałd, dlatego też, gdy ich
nie noszono trzymano je pomiędzy drewnianymi listwami, żeby były
„wyprasowane” (dotyczy to zarówno tipettów przy strojach damskich jak i męskich.
Od około 1325 roku zaczęto nosić trochę zmienioną cotehardie, identyczną
jak jupon noszony przez rycerzy jako część uzbrojenia – rys. 449 s.321.
Nadal był to strój mocno dopasowany do wysokości talii, jednak dolna część
wokół bioder krojona była już po kole i układała się w fałdy sięgając
do połowy ud. Ten rodzaj cotehardie noszony był na szczególne okazje przez
szlachtę, ale nosili go też przedstawiciele klasy średniej zwłaszcza w początkowym
etapie omawianego okresu(rys 361 s. 255).
1377
–1399 – Ryszard II: W tym okresie cotehardie została znacznie skrócona,
w porównaniu z poprzednim okresem, i sięgała jedynie za linię bioder choć
czasami noszono nawet krótsze. Czasami ta skąpość stroju (również nogawice
były dosyć wąskie) wzbudzała złośliwe uwagi. Rys. 346 s. 246 przedstawia młodego
człowieka ubranego w najmodniejszą w tym okresie cotehardie – jaquette lub
jak czasami ją zwano – courtepy. Był to strój bardzo krótki, często szyty
z dwóch kolorów ułożonych w szachownicę. Noszono ją jako szatę wierzchnią
na kubrak lub dublet, był to jednak strój dopasowany w ramionach i klatce
piersiowej, zapinany na przedzie od góry do dołu i wąsko spinany wokół
bioder, sięgając tylko odrobinę poniżej ich linii odsłaniając w ten sposób
całe uda. Nowością był stojący kołnierzyk sięgający aż do ucha. Był on
zaokrąglony na przedzie i kontynuował linię ramion. Na rysunku rękawy są
dopasowane i zakończone mankietami. Częstymi ozdobami tego stroju były hafty
i kamienie szlachetne, przy czym te ostatnie raczej jako wyraz ekstrawagancji.
Cotehardie noszone przez dwór oraz szlachtę były zazwyczaj bardzo kosztowne.
Ta noszona przez Ryszarda II została wyceniona na 30 tysięcy marek.
Takie
znaczne skrócenie górnej części stroju spowodował, że dużo więcej uwagi
poświęcano odpowiedniemu krojowi i wyglądowi odsłoniętych nóg.
Około
roku 1385 modne były cotehardie z szerokimi rękawami. Rys.352 s.250
przedstawia młodego mężczyznę w takim właśnie stroju haftowanym we wzór
„łąki pełnej białych i czerwonych kwiatów (sugerowałoby to, że
cotehardie wykonana jest z zielonego sukna lub jedwabiu). Dolny brzeg kurtki
oraz brzeg kołnierzyka obszyte są białym futrem, brzegi rękawów są dookoła
wyhaftowane złotym wzorem, a od spodu podszyto je jedwabiem w kontrastującym
kolorze. W talii mężczyzna spięty jest złotym pasem, do którego na łańcuszkach
przymocowane są złote dzwoneczki.
Rys
355 s. 252 przedstawia modnego mężczyznę z ostatniej dekady wieku – krótka
cotehardie ma najmodniejsze w tym okresie workowate rękawy, które są
dopasowane w ramionach, rozchodzą się w swoisty worek w okolicy łokcia i są
zebrane i zapięte w nadgarstku. Cotehardie jest dwukolorowa – po jednej
stronie biała z czarnym haftem, a po drugiej czarna z białym. Całość stroju
dopełniają tzw. Crackcows, czyli wyjątkowo długie noski nogawic lub
butów przyczepione złotym łańcuszkiem do podwiązek.
WIEK
XIV – Klasa średnia: w tym przypadku cotehardie nie była może aż
tak wytworna i modna za to znacznie wygodniejsza. Zapinano ją na przedzie na całej
długości, tipetty były średniej długości. Mężczyzna przedstawiony na
rys. 362 s. 256 ma na sobie dwukolorową cotehardie (podobnie jak nogawice), a
spod jej rękawów wystają rękawy dubletu w innym kolorze. Rękawy cotehardie
mogły też być wycięte w prostokąt poniżej łokcia tak jak to przedstawia
rys.372 i 373 s. 259.
inne rysunki strojów