TDC
Serwis poświęcony wszelkim
przejawom informatyki

http://members.chello.pl/l.cieslewicz/



Zagadnienia sieciowe

Zagadnienia sieciowe



[kryptologia]

[programowanie]

[typy procesorów]

[asembler RISC]

[multimedia]

[humor]

[strona główna]

Zapraszam do zapoznania się z materiałem zawartym w dziale sieciowym. Poruszane tu są zagadnienia związane z sieciami komputerowymi, internetem, tworzeniem stron WWW oraz wiele innych (w przyszłości...).


Spis treści:

  1. Wstępne omówienie Google Analytics




Wielki Google pilnie obserwuje...
czyli wstępne omówienie Google Analytics

Web-net 19 IV 2007 Tdc

    Google Analytics Logo Od kilku dni usługa Google Analytics (www.google.com/analytics - wersja angielska) obserwuje ruch na tej stronie i muszę otwarcie przyznać, że jestem pod niemałym wrażeniem !

    W ostatnim czasie mocno się zastanawiałem nad stworzeniem niezbędnych algorytmów do monitorowania szeroko pojętych odwiedzin strony (itp.) oraz generowania niezbędnych zestawień.
    Miałem już opracowany całkiem sensowny wielodostępny algorytm, gdy odnalazłem Google Analytics.

    Z przykrością muszę stwierdzić, że Google odebrało mi motywację do tego ciekawego wyzwania jakim był pomysł samodzielnego stworzenia czegoś oryginalnego i maksymalnie wydajnego (pod każdym względem) bo takie sobie właśnie postawiłem wymagania.

    Okazuje się że Google Analytics jest rozwiązaniem kompleksowym, a zarazem bardzo łatwym w wykorzystaniu. Każdy znaleźć tam może wszystko to co chciałby wiedzieć o ruchu jaki jest generowany przez jego stronę WWW.

    Tak prezentuje się strona raportów
    Tak prezentuje się strona raportów.

    Google Analytics jest rozwiązaniem skierowanym przede wszystkim dla zastosowań biznesowo-marketingowych. Z jednej strony jest to zaleta z drugiej może być to trochę męczące.

    Najbardziej zadowoleni będą ci u których ruch na stronie WWW jest ściśle związany z przychodami (zarówno w małych, dużych firmach ale i tych globalnych). Bo czy można przecenić np. taką informację jak: które miejsce na stronie WWW jest najczęstszym punktem jej opuszczenia przez internautę ?

    Statystyka punktów wyjścia ze strony
    Statystyka punktów wyjścia ze strony.

    Z drugiej strony jest to wadą szczególnie dla tych mniejszych. Np. dla strony TDC ponad połowa dostępnych opcji jest zupełnie niepotrzebna (przydałaby się możliwość wybrania kilku raportów i zestawień do ulubionych). Dodatkowo przy takim "targetcie" może się szybko okazać, że usługa jest płatna...

    Osiołkowi...

    Właściwie każdy webmaster będzie bardzo zadowolony z Google Analytics gdyż informuje on o wszystkim tym co jest ważne (można się jedynie zastanawiać nad wiarygodnością/adekwatnością niektórych wyników). Dość rozbudowana jest kategoria informacji technicznych, z których można dowiedzieć się na jakich systemach, przeglądarkach, rozdzielczościach itp. jest przeglądana strona WWW. A z kolei na tej podstawie można wyciągać wiele ważnych wniosków, a nawet zmienić całą budowę strony tak aby ta lepiej nadawała się dla aktualnych zapotrzebowań (np. informacja statystyczna o wersji wtyczki Flash itp.). W końcu internet nie jest statyczny to co było normą rok temu (gdy np. była tworzona strona) dziś może być właściwie nie tyle przestarzałe co niezbyt odpowiednie.

    Do ciekawych możliwości (jakie mnie zaskoczyły) należy zaliczyć funkcję wyświetlania naszej strony WWW w taki sposób, że do każdego linku dołączony jest znacznik ukazujący statystyki jego wykorzystania.

    Dostępne raporty

    Gdy mamy już proces rejestracji i konfiguracji za sobą (co jest banalnie proste) klikamy sobie View Reports i tam w zakładkach po lewej stronie okienka pojawiają się nam elementarne zestawienia statystyczne.

    Sposób prezentowania statystyk przez Google Analytics
    Główny sposób prezentowania statystyk
    przez Google Analytics.

    Jak widać jednym kliknięciem można przełączyć się z trybu wykresu "tort" na wykres liniowy. Poniżej dostępne są dane statystyczne tym razem zestawione w tabelce.
    Najciekawsza wydaje się ostatnia kolumna...

    W zależności od kontekstu Google Analytics prezentuje dane także w innych formach.

    Wszystkie raporty są podzielone na następujące kategorie:

    1. Executive Overview
    2. Marketing Optimisation (Reports)
    3. Content Optimisation (Reports)

    A oto szczegóły: w sekcji "View" (Executive mode) mamy takie opcje (niestety zamieszczam w oryginalnej wersji językowej):

    1. Executive Overview

      1. Conversion Summary

      2. Marketing Summary

      3. Content Summary

      4. Site Overlay

    2. Marketing Optimisation (Reports)

      1. Unique Visitor Tracking

        1. Daily Visitors

        2. Visits & Page View Tracking

        3. Goal Conversion Tracking

        4. Absolute Unique Visitors

        5. Visitor Loyalty

        6. Visitor Recency

      2. Visitor Segment Performance

        1. New vs Returning

        2. Referring Source

        3. Geo Location

        4. Geo Map Overlay

        5. Network Location

        6. Language

        7. User-defined

        8. Domains

      3. Marketing Campaign Results

        1. Campaign Conversion

        2. Source Conversion

        3. Medium Conversion

        4. Referral Conversion

        5. Campaign ROI

        6. Source ROI

        7. Medium ROI

      4. Search Engine Marketing

        1. All CPC Analysis

        2. AdWords Analysis

        3. AdWords Keyword Positions

        4. Overall Keyword Conversion

        5. CPC vs Organic Conversion

        6. Keyword Considerations

    3. Content Optimisation

      1. Ad Version Testing

        1. Overall Ad A/B Testing

        2. Source Specific Testing

        3. Keyword Specific Testing

      2. Content Performance

        1. Top Content

        2. Content Drilldown

        3. Content by Titles

        4. Dynamic Content

        5. Depth of Visit

        6. Length of Visit

      3. Navigational Analysis

        1. Entrance Bounce Rates

        2. Top Exit Points

        3. Site Overlay

        4. All Navigation

      4. Goals & Funnel Process

        1. Goal Tracking

        2. Goal Conversion

        3. Defined Funnel Navigation

        4. Defined Funnel Abandonment

        5. Reverse Goal Path

        6. Goal Verification

      5. Web Design Parameters

        1. Browser Versions

        2. Platform Versions

        3. Browser & Platform Combos

        4. Screen Resolutions

        5. Screen Colours

        6. Languages

        7. Java Enabled

        8. Flash Version

        9. Connection Speed

        10. Hostnames

    To tak tylko na początek... :-P :)

    Na uwagę zasługują informacje techniczne dotyczące osób odwiedzających dany serwis WWW. W "Content Optimisation" > "Web Design Parameters" jak widać można dowiedzieć się wiele na takie tematy jak: wersje przeglądarek internetowych, wersje systemów operacyjnych, rozdzielczość ekranu (oraz BPP), języki, wersję wtyczek Flash, rodzaje połączeń z internetem itp.
    Niewątpliwie są to ciekawe informacje dla każdego webmastera - wcześniej mógł się on jedynie domyślać jaki jest stan faktyczny.

    Zestawienie wersji systemów operacyjnych i przeglądarek
    Zestawienie wersji systemów operacyjnych
    oraz przeglądarek odwiedzających stronę.

    Wersje przeglądarek internetowych odwiedzających stronę
    Wersje przeglądarek internetowych
    odwiedzających stronę WWW.

    Do ciekawszych informacji zaliczyć można rodzaj dostawcy internetu, z którego usług korzysta internauta odwiedzający naszą stronę. Oto wyniki jakie otrzymałem po kilku dniach korzystania z usługi Google:

    Udział dostawców internetu
    Udział dostawców internetu
    dla internautów odwiedzających stronę.

    Dostępnych jest też wiele, wiele innych opcji, funkcji (filtry itp.) i możliwości. Nie sposób ich teraz tu wszystkich opisać - szczególnie, że sam jestem użytkownikiem Google Analytics od kilku dni. Jednak w przyszłości być może jeszcze będę opisywał różne nowe i interesujące zagadnienia.

    Bezpieczeństwo - czyli czego nie możemy się dowiedzieć

    Google Analytics z zasady zbiera wszelkie informacje o tym: kto, jak i za pomocą czego odwiedził daną stronę WWW. Jednak z drugiej strony webmaster może bez większego problemu zidentyfikować danego odwiedzającego...
    Tu pojawia się pytanie, na ile usługa Google'a potrafi zbierać informacje o systemie, w którym pracuje dany użytkownik internetu ?

    Aby to sprawdzić zidentyfikowałem w Google Analytics dwóch moich kolegów, którzy korzystają z dwóch zupełnie różnych systemów. Wiedziałem, że jeden z nich poważnie traktuje kwestie bezpieczeństwa, a drugi więcej o nich mówi niż faktycznie o nie dba.

    Tak jak się spodziewałem okazało się że niektóre informacje o tym pierwszym nie były dostępne (choć i tak zbyt wiele się dowiedziałem). Natomiast system drugiego miałem jak na dłoni !


    Myślę, że zespół Google'a powinien przemyśleć od podstaw zagadnienia bezpieczeństwa związane z tą usługą.

    Ciekawostki

    Ciekawą choć nie do końca przemyślaną jest opcją pokazująca mapę Świata z zaznaczeniem miejsc, z których najczęściej jest oglądana nasza strona WWW.

    Jest to ważna informacja np. marketingowa, gdyż np. może zaistnieć wyraźna potrzeba przystosowania całego serwisu WWW dla danego języka ojczystego odwiedzających.

    Owa mapa znajduje się w ramce Flash, więc można ją powiększać aby lepiej przejrzeć dany kraj czy obszar. Ma to jednak pewną wadę (pomijając tę że Flash ma ograniczenia w powiększeniach) wielkość cieniowanej kulki zależy od ilości odwiedzin z danego miejsca geograficznego co jest mało czytelne. Np. serwis TDC jest w tej chwili najczęściej oglądany z Warszawy i obrazująca to kulka zasłania całą Polskę :(
    Nie jest to zrobione bezmyślnie (bo przecież jest to mapa świata) ale w prosty sposób dało by się to wykonać lepiej.

    Innym mankamentem technicznym jest to że gdy powiększymy sobie np. Polskę to okazuje się że podpisy (po powiększeniu) są już tak duże że stają się nieczytelne.

    Podsumowanie

    Choć wskazane przeze mnie problemy z bezpieczeństwem mogą się wydawać poważne - to jednak zbieranie przez kogoś informacji (z pomocą Google Analytics) o kimś kto ma być śledzony w internecie jest bardzo mało prawdopodobne (choć wielu może na tym zależeć...). Dlatego jest to temat bardziej do przemyślenia dla Google'a. Choć wiadomo że w tych zagadnieniach da się powiedzieć jeszcze wiele...

    Jak widać na serwisie brak języka Polskiego, choć są dostępne inne języki. Jednak nie umniejsza to wartości danych i zestawień zbieranych przez te inteligentne procedury Google'a.

    Wykres systemów operacyjnych i przeglądarek
    Wykres udziału systemów operacyjnych
    oraz przeglądarek internetowych.

    Po pobieżnym omówieniu dostępnych opcji w Google Analytics niektórym może się to wydać zaskakujące ale udało mi się odnaleźć funkcje, których nie można wykonać za pomocą Google Analytics.
    Przy takim ogromie opcji i wizualizacji mogę jednak powiedzieć, że wszyscy powinni być wdzięczni za swobodną możliwość korzystania z tak cennego źródła wiedzy !

    Dlatego zapraszam do zapoznania się z tą usługą Google.


      Na koniec bardzo dziękuję Wam za wygenerowanie ruchu, który posłużył do powstania tego tekstu ;-)

Zagadnienia sieciowe



[kryptologia]

[programowanie]

[typy procesorów]

[asembler RISC]

[multimedia]

[humor]

[strona główna]


Licznik:


© copyright 2007 Tomasz Cieślewicz

Zamieszczone teksty, grafika, wystrój oraz inne opublikowane elementy posiadają swoje prawa autorskie dlatego publikowanie/kopiowanie ich bez zgody autora jest niezgodne z netykietą, prawem itp.